TV-tittare

Från Mellopedia
Johan Hirvi i Panetoz filmas av Dragan Zivojinovic (2023). Foto: Alma Bengtsson/SVT

Tittarsiffrorna som redovisas på Mellopedia använder måttet KO för den sändning som går i broadcast, det vill säga (normalt) i kanalen SVT1. För SVT Play används måttet onlinerating.

Dessa sätt att mäta TV-tittning gäller från Melodifestivalen 1994 för broadcast och Melodifestivalen 2013 för SVT Play och kan beskrivas som traditionella branschstandardmått. Statistiken tillhandahålls av företaget MMS (Mediamätning i Skandinavien MMS Aktiebolag).

Den tittarsiffra för SVT1 som normalt har presenterats i medierna på måndagarna efter en sändning använder måttet OV och tar inte hänsyn till fördröjd tittning. Den något högre KO-siffran ger därmed en mer rättvisande indikation på hur många som såg sändningen. Den finns att tillgå omkring en vecka efter sändningen.

Måttet onlinerating, som används för sändningen i SVT Play, beräknas genom att dividera total spelad tid med programmets längd. Måttet avser alltså inte antal klippstarter utan är det mått som är mest likt de vanliga tittarsiffrorna för traditionell TV.

Melodifestivalen har genom åren också ofta direktsänts i Sveriges Radio, en sändning som på senare år normalt har följts av en bit under en halv miljon lyssnare varje lördag. SVT:s reprisssändningar, sändningar med syntolkning, sändningar med teckenspråksgestaltning och liknande är inte heller inräknade i tittarsiffrorna som redovisas på Mellopedia.