E.M.D.
E.M.D., svensk trio bestående av Erik Segerstedt, Mattias Andréasson och Danny Saucedo ursprungligen aktiv åren 2007–2011. Gruppnamnet utgörs av medlemmarnas initialer.
Gruppen bildades efter att medlemmarna deltagit i Idol: Erik och Danny år 2006 och Mattias 2007. Gruppen nådde omedelbara framgångar, och 2009 vann man en Grammis för Årets låt ("Jennie Let Me Love You").
2009 debuterade E.M.D. i Melodifestivalen, dit de handplockats som jokrar. Deras bidrag "Baby Goodbye" slutade på tredje plats i finalen efter att ha kvalificerat sig från deltävlingen i Leksand.
I april 2011 satte man gruppen på paus. Alla tre medlemmar har senare vid flera tillfällen tävlat i Melodifestivalen.
E.M.D. återförenades 2025 och medverkade i finalen 2026 med "Baby Goodbye" som en del av det medley med KAJ som hyllade trior ur Melodifestivalens historia.
Bidrag
| År | Bidrag | Artist | Text och musik | Resultat |
|---|---|---|---|---|
| 2009 | Baby Goodbye | E.M.D. | Danny Saucedo, Erik Segerstedt, Mattias Andréasson och Oscar Görres | Final: Placering 3 |
Gruppmedlemmar
| Person | 2009 | 2026 |
|---|---|---|
| Mattias Andréasson | sång | |
| Erik Segerstedt | sång | |
| Danny Saucedo | sång | |